Put Makeup On #Everyday

by - 5:19 PTG

Assalamualaikum,

Aku bukan jenis seorang manusia yang pandai tersangat bab bab nak letak atas muka ni, aku guna apa yang manusia lain guna, tak kisah la dia jenis pemalas ka rajin ka. Just basic untuk everyday makeup. 

Kalau student macam aku, mesti nak laju ja kan, ya la, kadang-kadang kelas pukul 8. Bangun pukul 6.30, nak mandi nak siap nak tunggu bas berebut bas lagi habis peluh badan nak oii. So benda yang paling simple aku letak atas muka sehari-hari yang macam dalam gambar dekat bawah tu.




Oh itu hanya untuk manusia yang simple macam aku, tapi kalau untuk kau yang jenis nak flawless, eyebrow kemain, eye lashes lentik nak giler memang jenis kena perfect so maaf lah ini bukan basic untuk engkau lah. 

Hari tu, aku disoal benda apa ja aku letak atas muka bila pergi kelas. So here 5 benda aku guna selepas tolak toner, moisturizer and sunblock, 3 benda tu wajib untuk routine kakak-kakak yang memang jenis jaga muka. Jangan tinggal! Skincare aku, hari lain lah, produk-produk skincare yang aku guna jenis boleh beli ja dekat drugstore sebab aku jenis normal and sensitive skin.  

Ok back to makeup, 

Step 1 : 
Lip-balm ; yang jenis bibir kering macam apa entah tu, wajib! aku la tu bibir masyaallah tak boleh langsung kalau tak cukup air. So my rescue. 
from Maybelline
Baby-Lips Dr Rescue. 
ada 2 jenis, hijau and biru tapi lips aku prefer biru, entah la kenapa. 
Harga = RM 11 something.

Step 2 : 
CC-Cream ; penganti foundation, tapi kalau pakai BB-Cream pun okey, aku jenis guna dua-dua. ikut mood. 

CC-Cream - MaryKay 
Harga = RM 99 something 
boleh beli online dalam lazada pun ada, tapi kalau nak cari beauty consultant MaryKay boleh contact Siti Hajar. Aku guna tak sampai sebulan lagi pun, buat masa sekarang everything went well. 

BB-Cream - Safi Balqis 
Harga = RM 22 something
Sepanjang aku guna 4 tahun dah, belum lagi lah dia rosakkan muka aku. Sangat moisturize. 

Step 3 : 
Compact powder
Jenama yang aku guna dari zaman sekolah menengah sampai lah dah masuk uni. 
Pixy two way cake foundation.
Sangat affordable, senang nak cari dan sumpah aku cakap sepanjang aku guna muka aku alhamdulilah okey. sangat recommended! 
Harga = RM 19.90 kalau yang refill dalam RM 11.

Step 4 : 
Eyebrow
Catrice Velvet Brow Powder
aku guna benda alah satu ni just untuk kemaskan kening aku, sikat la bagi dia elok-elok sikit, rambut boleh sikat, takkan brow tak nak sikat kan dia. Kalau aku fill kan brow aku pun sikit-sikit ja. Aku nak pergi kelas ja pun. Just be simple girls. 
Harga = RM 20.90

Step 5 : 
Lipstick
BBIA code 04 
sangat moisturize dan senang sangat nak apply tapi itulah kena beli online, banyak ja ig shop yang jual. Aku tak ingat yang mana satu. maaf!
Harga = RM59 macam tu. 




Step 6 : dah! sembur perfume, pergi kelas, Jom! 

So the basic! be simple and beauty comes from inside orang kata, hati baik, insyaallah sedap ja mata tengok. Hahaha. itu kata orang lah. Apa pun be yourself girls. Pretty can comes in many way, bukan tentang muka yang cantik ja, tapi cara percakapan, cara berjalan, cara makan pun boleh jadi. eh mana nak tahu kan. mata manusia lain-lain. Come on just be the way you are. 

Be good, Do good and Be better.


- muka glowing tu thanks kepada matahari di sebalik tingkap bilik kolej aku - 
- kening berserabai, sebab brow pencil aku, entah aku campak mana waktu tu, thats why aku sangat perlukannya - 

okey day, bye.

p/s : hye upm, see you tomorrow. Malas betul kaki nak melangkah balik. hurmmmm :( 


You May Also Like

0 000 orang comment