Ahad, 22 Januari 2017

Kesilapan

Assalamualaikum,
Lately ni, aku banyak disogokkan dengan ayat tentang manusia dan itu menjadikan aku tak berapa nak gemor sangat.

"dulu dia kan...."
"sekarang ni dia...."
"dia jahat dulu weyh...."
"dia baik tapi...."
"tak payah la tunjuk baik sangat....."

STOP!
Apa yang kau cuba sampaikan? dia dah berubah sekarang so dah kenapa? dulu dia memang perangai mengalahkan syaitonnn, ya dan jadi kenapa? apa yang salahnya?

YA dulu dia teruk, jahat, troublemaker, syaitonnn tapi siapa kita untuk menilai masa lalu dia, masa sekarang dia dan masa hadapan dia. Kita sebagai manusia pun belum tahu kita akan jadi apa, kalau Tuhan tutup aib dia, jadi sebagai manusia kita tutup la aib dia. Cukup-cukup lah bercerita keburukkan manusia itu ini.

Semua orang pernah buat silap. KESILAPAN takkan pernah lari dari manusia, dia ikut kita macam mana wifi selalu ada dengan kita. Memang tak akan mampu lari. kerana kesilapan lah menjadikan kita siapa kita dan kesilapan juga lah menjadikan kita lebih tahu makna setiap perjalanan yang kita lalui atas dunia ni.


JANGAN
Ingat jangan hanya tahu menilai manusia itu, manusia ini SEBAB? kita tak pernah hidup dalam dunia dia, kita tak pernah berada dekat tempat dia, kita tak tahu apa yang telah dia lalui, Pahit itu boleh jadikan dia manusia yang bukan sebaik manusia dan manis itu menjadikan dia manusia yang bukan manusia lain inginkan.

Kita bukan TUHAN untuk menilai baik buruk seseorang, syurga dan neraka dia, amalan hidup yang dia dah buat. Kita manusia, macam mana hebat pun ilmu agama engkau, macam mana besar pun kuasa yang kau ada dekat atas dunia ni pun, itu bukan tiket untuk kau menilai manusia lain sebab kau BUKAN SESIAPA/NOBODY. Hanya Tuhan yang tahu apa yang perlu dia buat. Yang pasti DIA kata syurga untuk yang baik dan neraka untuk yang jahat.

Masa lalu adalah masa lalu, bila waktu sekarang dia dah berubah, siapa engkau untuk menilai. Cukup lah dan cukup lah, kita manusia sudah-sudah la berkata itu ini tentang manusia lain sedangkan dia sedikit pun tak menganggu setiap oksigen yang kau hirup.

NOBODY IS PERFECT

Terima lah buruk baik dia, sebab dia juga manusia macam kita. Apa yang pernah terjadi anggap lah itu masa lalu dia yang tiada siapa mampu untuk betulkan. Terima diri dia yang sekarang dan terima juga siapa yang dia akan jadi pada masa hadapan. Kalau kita rasa kita ni baik, tarik lah tangan dia sama-sama ikut kita jadi yang baik, jangan tinggalkan dia dan kalau kita rasa kita ini jahat, sama-sama lah menjadi seorang yang baik.

Jadi, apa yang aku cuba cakapkan adalah terimalah baik buruk seseorang. Kalau kau sayang dia, kau tarik la dia untuk sama-sama berada pada jalan yang betul yang telah kau pilih, jangan tinggalkan dia terkapai-kapai untuk mencari jalan apa yang perlu dilalui.

BE GOOD TOGETHER!

Be good and Do good. 
bye.




Tiada ulasan: